maanantai 2. lokakuuta 2017

TEE SITÄ MISTÄ TYKKÄÄT

Nykyään hyvin monen elämä on suorittamista. Suoriudutaan työpäivästä, arjen pyörittämisestä ja suoriudutaan treeneistä. Miksi kaikesta pitää tehdä niin suorituskeskeistä? Minne kaikki into ja hauskuus on jääneet? Miksi pitää edes treenata, jos ei nappaa yhtään?

En ole aina ollut liikunnallinen. Opettelin siihen vuosien saatossa, ja nyt voin sanoa nauttivani siitä ihan koko sydämestäni. Olen kokeillut elämäni aikana ratsastusta, tanssia, uintia, hiihtoa, suunnistusta, kuntosalia, pyöräilyä ja monenlaisia ryhmäliikuntoja sekä paljon muuta. Toisia lajeja kohtaan on alkua myöten ollut selvä, että en tule koskaan siitä tykkäämään, en sitten yhtään. Esimerkiksi kouluaikoina aitajuoksu. Laitapa kömpelö, yli sata kiloinen tyttö hyppimaan sulavasti ja solakasti aitojen yli. Yep, not gonna work. Sittenon taas liikuntamuotoja, jotka veivät minut mennessään samointein! Ratsastus oli mulle tämmöinen laji, ennenkuin kokeilin miltä tuntuu ratsastaa vatsan puolelta ja lopuksi jäädä hepan jalkoihin. Tänä päivänä mun intohimoni liikunnan saralla on salilla painojen kolistelu.
Olen kovasti vuosien aikana yrittänyt tehä itsestäni juoksijaa. Tai edes hölkkääjää. Mutta kun ei hotsita niin ei hotsita. Ei sitten yhtään, joten minkä ihmeen takia pakottaisin itseni tuonne toistamiseen vain todetakseni, että ei tämä nyt vieläkään ole se oma juttu. En halua tuhlata aikaa semmoiseen mistä en nauti, kun voin käyttää sen ajan johonkin mitä teen enemmän kuin mielelläni. Tavoitteeni on ollut pudottaa painoa ja etsin itselleni mieluiset liikuntamuodot sen tavoitteen saavuttamiseksi. En tarkoita, että jokainen salitreenini olisi mitään 'mä niin rakastan tätä' meininkiä, mutta se että yleensä lähden salille iloisin mielin, riittää. Ja jos joskus käy niin että lähteminen on jokakerta aivan pakkopullaa enkä saa salitreenistä enää sitä euforista fiilistä, aijon kysyä itseltäni mitä mä haluaisin tehdä. Ehkä maastopyöräillä tai käydä luistelemassa?

Miten sä tykkäät liikkua?

lauantai 23. syyskuuta 2017

FACEBOOK SIVUT

Ai että, lomalta paluu suoritettu ja arki rullailee - ja kovasti nimittäin rullaileekin! Kuten aiemmin mainitsin, on mulla aika intensiivinen syksy ja talvi tulossa. Tätä vauhdittamaan sain Kroatiasta itselleni vatsatauti-kuumehässäkän, jota sairastelin pois reilun viikon ajan. Heti kun olo oli normalisoitunut, jatkui hierojaopintoni käytännön töitä koululla, ryhmäliikuntatuntien vetämiset sekä pt-valmennukset ja nyt olinkin viikonlopun jo ravitsemusjaksolla Joensuussa. Nyt täytyisi alkaa väsäämään loppuraporttia, sillä tuo personal trainer lisenssi häämöttää jo suhteellisen lähellä! Uijui!

Tässäpä vain totean, että onneksi en vielä saanut kirjastosta liikuntalääketieteen tämän hetkisen kurssin kirjoja, niin jää hieman omaa aikaa vuorokauteen. :D Ja nuo tunnit kuluukin koiran kanssa ulkoiluun, omiin treeneihin, ruuan laittoon ja mahdollisesti jäävä aika vielä siivoiluun. Oh my..

Tukka putkella on siis saatu mennä mutta ei haittaa! Esimerkiksi nuo koulutusviikonloput on aina olleet semmosia rentoutumispiikkejä, vaikka paljon tietoa tuleekin ja tietoähky onkin aika osuva sana kuvaamaan olotilaa aika-ajoin. Lisäksi mä tykkään rentoutua ihan vaan saunomalla pitkään ja rämpimällä metsässä - siitä huolimatta että pelkään karhuja kuollakseni... Ja hei, olenhan mä kovasti katsonut Game of Thronesia - vaikken ohjelman pointtia ja hypetystä vielä oikein olekkaan sisäistänyt. :D
Löydät meikäläisen Facebookista @ptmarikarantonen

Nythän olen siis toiminut sivutoimisena yrittäjänä tässä hetken, lähinnä vain puskaradion kautta. Vaan viikollapa otin härkää sarvista ja nyt löytyy meikäläinen myös naamakirjasta, ja on kuulkaa aikamoinen tarjous meneillään! Tulossa myös monenlaista muuta tarjottavaa,  check it out! ;)

Lyhkäisyydessään tällähetkellä tarjolla on kolmen,-kuuden,- ja kahdentoista kuukauden valmennuspaketteja eri tapaamismäärillä. Kaikki paketit sisältävät ruokapäiväkirja analyysin, ravintoneuvontaa, treeniohjelman, sovitut tapaamiset sekä jatkuvan yhteydenpidon puhelimitse. Myös räätälöinti on mahdollista, joten jos kiinnostus heräsi, laita mulle Facen kautta viestiä! :) Painotan, että myös etävalmennukset ja kimppaohjelmat ovat mahdollisia ja niistä infoilenkin tuonne sivuille piakkoin enemmän!

torstai 24. elokuuta 2017

NOPEA HOTELLIHUONE TREENI

Terveiset Kroatiasta! Lämmintä on yli 30 astetta ja bruna tarttuu pintaan kaiken tekemisen ohella - ei tässä paljon ole joutanut rannalla löhöilemään! Meidän kämppä on noin nelisen kilometriä keskustasta ja rannallekin on pari kilsaa, joten askeleita tulee ihan kiitettävä määrä päivässä. Ekana päivänä kilsoja taisi tulla jo vajaa parikymmentä. Ikävä salille iski pitkistä kävelyistä huolimatta, ja eilen kytö oli jo sen verran iso, että pakotin toisen kanssamatkustajista pieneen treeniin - nyt loppu se iltamässäily ja lomamahan kasvatus! Tuumasta toimeen ja vesipullot apuvälineeksi, kun ei muuta painoa siihen hätään löytynyt, liikeetkin keksittiin lennosta. 

Yksi kierros, 20 toistoa/liike, kesto noin 25 minuuttia. Taattu hiki ja hengästyminen! 

Askelkyykky eteen
luistelukyykky
ojentajapunnerrus
vatsarutistus
vuorikiipeilijä
sumokyykky
vinot vatsarutistukset
lankku
supermies konttausasennossa
lonkan ojennus seinää vasten
lonkan loitonnus seinää vasten
leveä "vauhtipunnerrus" läpsyllä seinää vasten
ankkakävely
dippi
ojentajapunnerrus vesipullolla
vipunosto sivulle vesipullolla
vipunosto eteen ja pystypunnerrus vesipullolla


Tänään haaveilin jo oikealle salille menosta. En mennyt, koska nössö. Ehkä yön aikana kerään jostain hirmuisesti rohkeuttta ja uskaltaudun menemään huomenna.

Miten te treenailette reissussa vai onko loma teille taukoa myös sporttailusta?

keskiviikko 16. elokuuta 2017

VÄLILEVY ONGELMAT JA LIIKUNTAHARRASTUKSET - OMAT KOKEMUKSENI

Säteilevää kipua alaraajoihin, vihlontaa äkkinäisissä liikkeissä, niin lamauttavaa kipua että sängystä nouseminen on välillä tuskaa. Kuulostaako tutulle? Meikäläiselle ihan arkipäivää, monelle muulle onneksi vähemmän tuttua. Monelle tuttavalleni on tullut täytenä yllätyksenä, että olen kahdesti käynyt lekurin pöydällä makoilemassa selän vuoksi - mitä ihmettä, kun minähän treenaan päivittäin ja erilaisia lajeja! 

Jostain tuntemattomasta syystä usein ihmiset kuvittelevat, että selkävaivainen ei pysty liikkumaan muutoin kuin kävellen ja vesijuosten. Näinhän se toki menee esimerkiksi leikkauksen jälkeen, kun liikkeelle on päästävä mahdollisimman nopeasti mutta kroppaa rasittamatta. Lisäksi kuntoutuva tekee kotonaan tai valvovan silmän alla kuntoutusjumppaa, johon itselläni kuului erilaiset kyykyt, keskivartalon vahvistaminen ja liikkuvuusharjoitteet.

Mitä tulee tuohon crossfittiin, niin eihän se mikään paras vaihtoehto välilevyvaivaiselle ole, ei tosiaankaan. On maastavetoja- ja nostoja, rinnallevetoa ja vauhtipunnerrusta, boksihyppyjä, juoksua, burbeita, narulla hyppelyä... Ihan mahtiliikkeitä, mutta väärin tehtynä aiheuttavat ikäviä vaivoja - mahdollisesti loppuelämäksi, jos paska tsägä käy. Itsellänihän tilanne on juurikin se, että kyseisiä liikkeitä en pysty tekemään. En ainakaan lähivuosina, en ehkä koskaan. Joitakin liikkeitä kepillä tai pelkällä tangolla ja ajatuksen kanssa, mutta en koskaan lähde niitä tekemään aikaa tai toista henkilöä vastaan.  Mutta  onneksi aina on olemassa vaihtoehtoiset liikkeet! Meillä valkut tietävät tilanteeni, ja sanoivatkin että tämäkään vaiva ei ole mikään este lajin harrastamiselle - kunhan tietää rajansa. En tiedä kuitenkaan jatkanko crossfitin parissa kovin pitkään, sillä a) aina on olemassa riski, etenkin kun ideana on juurikin kilpailla aikaa vastaan b) laji vie paljon aikaa c) kuntosali on kuitenkin se mun juttu.

On harrastuksia, mitä en suurella todennäköisyydellä koskaan tule enää harrastamaan. Tämmöinen on esimerkiksi ratsastus. Eipä saattaisi tarvita ravin tai laukkapätkän jälkeen arvailla, tilaillaanko ambulanssia vai ei. Toisaalta taas kevyt käynniskely tasa-askelisella hepolla, ihan vaikkapa päivä-vaellus, voisi tehdä ihan hyvääkin selälle.  Kaikki juoksua sisältävät lajit ovat myös kiellettyjen listalla, mutta eipä minusta mitään maratoonaria olisi muutenkaan tullut. :D Nyrkkeily myös jäänee harrastuksistani pois, sillä rajuja suunnanmuutoksia ja kiertoja ei tuo rankani kestä. Tai jos joku onnistuisi iskemään meikäläisen kanveesiin..

Mutta mitäpä sitten, jos jotain ei pystykkään harrastamaan? Jäljelle jää kuitenkin satoja vaihtoehtoja, ja aijonkin kokeilla tulevaisuudessa ajan puitteissa niin montaa erilaista lajia kuin vain ehdin. Myös niitä, jotka eivät ehkä niitä parhaita tämmöiselle kakkaselkäiselle olekaan. Tankotanssi ja jooga ovat ehdottomasti listallani! Kehoa ja sen signaaleja kuunnellen on paras sääntö, mitä tässä voi kenellekkään antaa. Kukaan muu kuin sinä itse ei tiedä, tuntuuko jokin laji tai yksittäinen liike pahalta, ei edes kirurgi tai fysioterapeutti. Vain sinä. Jos sattuu, älä tee. 

Yhteenvetona siis sanottakoon, että ilman liikuntaharrastuksia olisin ihan törkeän huonossa kunnossa. Ehkä jopa pyörätuolissa. Liikunta on tässäkin parasta lääkettä - mikä tahansa liikunta edistää välilevyjenkin aineenvaihduntaa, lihaskuntoharjoittelu vahvistaa tukilihaksia ja auttaa näin ollen tukee rakenteita. Jokaisella on täysin henkilökohtaiset vaatimukset, enkä suosittele aloittamaan liikuntaharrastusta ilman ammattilaisen tarkastusta jos takana on välilevy- tai muita selkävaivoja, ettei enempää vahinkoa saada aikaiseksi. Terveys edellä siis ja järki päässä! 


torstai 10. elokuuta 2017

SYKSYN OPISKELU-JA TYÖKUVIOT


  • Hierojaopiskeluni jatkuvat syyskuun puolessa välissä. Aloitan tuolloin hieronnat ja urheiluhierojan teoriatunnit, ja hierontatunnit pystyn onneksi suunnittelemaan itse. Perus teoriatunnit jatkuvat osaltani sitten joulu-tammikuun tienoilla, ja kolme näyttöä tulisi kevään aikana suorittaa. 

  • Kerran kuussa käyn viikonloppuisin PT koulutuksessa, jotka ovat sisällöltään intensiivisiä ja vaativat vapaa-ajalla kertausta. Koska haluan antaa asiakkailleni mahdollisimman paljon, vie kaikki opettelu aiheesta ison palan kakusta, etenkin kun käytännön asioita aijon testata itselläni ennen asiakkaita. 

  • Lisäksi avoimen yliopiston liikuntalääketieteen opinnot jatkuvat. Tuolta taitaisi olla vielä kolme tai neljä kurssia suorittamatta, mutta onneksi ne ovat suhteellisen tuttua ja älyttömän mielenkiintoisesta aiheesta!
  • Mahdollisesti jatkan PT opiskeluista suoraan joko psyykkinen valmentaja tai ravintovalmentaja koulutukseen, jotka sisältävät lähiopiskelupäivän kerran kuussa. 


  • Opiskelujen ohella teen personal trainerina töitä ja hierontoja toiminimellä, molempia vielä harjoitteluhinnoin. Valmennukset jatkuvat opiskeluhinnoilla näillä näkymin joulukuun tienoille, ja hieronnat toukokuulle asti. PT puolella suunnitteilla on nykyisten yksilövalmennuksien lisäksi monenlaista juttua, joista olen ihan super innoissani! En malta odottaa, että pääsen kertomaan näistä lisää. 

  • PT hommiin liittyen suunnitteilla on myös kotisivut. Ja kuvaukset, joita jännitän niin etten halua des ajatella koko asiaa. :D En oikein nauti kameran edessä olemisesta..

Syyskuussa aloitan myös ryhmäliikuntojen vetämisen tiistaisin ja keskiviikkoisin, ja yksi näistä tunneista on täysin selkäongelmien hoitoon/ehkäisyyn suunniteltu. Kaksi muuta tuntia ovat kuntosali circuittia, ja yksi hiit tyylinen, jossa sykkeet nousee taivaisiin ja hiki lentää. Aika kivan kuuloista!


Onko teillä jo kuviot selvillä syksyä/talvea varten? 

maanantai 31. heinäkuuta 2017

RUOKAVALIONI

Mulla ei ole mitään erityistä ruokavaliota. Syön terveellisesti, herkuttelen joskus - ja silloinkin fiksusti. Joskus olen stressiaikoina kokeillut vatsani vuoksi gluteenitonta ja maidotonta, ja koin pahimpana aikana tuon sopivaksi itselleni mutta pitkäaikaisesti en lähtisi kumpaakaan noudattamaan. Mielestäni tavallinen tallaaja ei tarvitse mitään erityistä ruokavaliota, kunhan perusrunko on kunnossa. Ihan höpöhöpö juttuja kaikenmaailman pikadieetit, cambridget ja pussikeittolaihikset! Normaalia kotiruokaa ääntä kohti, hops! 

Mistä siis oma, normaali ruokavalioni koostuu?

Lautaseltani löytyy proteiineja ja IIKS, hiilihydraatteja sekä rasvoja - jokaiselta aterialta.  Kinnitän huomiota kaikkien ravintoaineiden laatuun, sillä se on se mikä merkkaa. Jos vedän näin karkeasti esimerkiksi avocadon vs. samanlaisen kasa oikeaa voita ja pari pullapalaa vs. ruisleipää päivittäin, voi jokainen varmasti kuvitella mielessään lopputuloksen. Alkaahan se näkyä ja tuntua olossa!

Päivittäin ateriani koostuvat siis kasviksista, marjoista, pähkinöistä, hedelmistä, lihasta/kalasta/kanasta, täysjyväriisistä,-pastasta,- yms viljoista ja maitotuotteista. Pyrin syömään jokaisella aterialla mahdollisimman paljon erivärisiä kasviksia, mikä on oikeasti super helppoa! Punaista tomaatista, keltaista paprikasta, vihreää rucolasta, violettia kaalista.. Näin ruoka näyttääkin herkullisemmalta, ja saan superisti vitamiineja ja ravinteita! Kuidun saantiin minun täytyi kiinnittää huomiota aiemmin, mutta nykyään saan sitä reippaasti ruokarempan myötä, ja siltikin saatan aika-ajoin ottaa pienen psyllium-shotin. Kuitua tulee hyvin kasviksista ja marjoista sekä täysviljatuotteista. Proteiinit kahmin kasviksista, lihasta ja maitotuotteista. Maitoa itsessään tulee käytettyä aniharvoin, koska lapsena iskostin päähäni että se maistuu ihan lehmältä.. Niinpä vakkareihini kuuluu rahka, juusto ja monet muuut maitotuotteet. Lisäravinteista käytän tällähetkellä magnesiumia, biotiinia ja msm-pillereitä. Lisäksi kovien salitreenien jälkeen nautiskelen palautusjuomaa, tällähetkellä käytössä Anabolic Overdrive, josta voin suuresti suositella appelsiinin makua! Jos luvassa on pitkäkestoinen harjoitus, käytän myös bcaa-valmistetta.

Sillointällöin tulee nassusta vedettyä alas myös sokeria - ja ihan hyvällä omallatunnolla. Tänään suunniteltiin ystävien kanssa ulkomaanmatkaa, tehtiin mutakakkua ja nautittiin se jätkin kera. Ai nam että maistui kuulkaa hyvälle! Sokerijuomia en nauti juurikaan mutta Pepsi maxia, tuota lisäaineen eliksiiriä kuluu meidän huushollissa ihan kiitettävä määrä. Lohilon jäätelöt ovat toinen syvä rakkauteni, ja vaikka niitä terveellisiksi hehkutellaankin, on herkku aina herkku. Kohtuus siis kunniaan! Ja ainiin, mainitsinko suklaan...

Entäs roskaruoka? Juu, kyllä maistuu. Kerran pari kuussa on ihan kiva hakea valmista ruokaa, kun kukaan muu meillä ei osaa lisäkseni kokata. Ihan parasta on lauantaina kana-feta-rucola kotzone valkosipulimajoneesilla ja hyvä sarja pyörimään netflixistä! Ehkäpä tästä on muodostunut mulle jonkinlainen herkkuhetki, koska älysin juuri että esimerkiksi vuoden takaiset överimättö-hetket ovat jääneet pois. Ravintolassa käydessä en myöskään kitsastele, vaan alkuruuista asti vingutetaan visaa. Sen verran harvoin tulee ulkona käytyä, että olen itselleni antanut luvan syödä noina kertoina niin että napa ruksaa! Alkoholia puolestaan kuluu vuodessa niin vähän, että sillä ei ole minkäänlaista osaansa ruokavaliossani. Tai on, mutta hyvin minimaalinen.

Mitäpä sitten noin käytännössä tämä tämmöinen ruokailu meinaa? Aamupala on pitkään ollut samanlainen - smoothie jossa on maitorahkaa, 200g marjoja, banaani ja pähkinöitä sekä vihreää teetä. Jos treenaan ennen lounasta niin etten pääse heti syömään, otan palkkarin. Lounaalla salaattia/kasviksia reilusti, lisäksi kanaa/lihaa/kalaa ja hiilaria, esim. leipäpala tai riisiä. Välipalana usein jokin hedelmä tai riisikakku leikkeleellä, kurkulla ja juustolla. Päivälliseksi usein samanlainen setti kuin lounaalla, mutta usein vähän vähemmällä hiilarilla, sillä tykkään sitä tankata enemmän iltapalalla. Ennen nukkumaanmenoa siis usein on leipää salaatilla, kurkulla, tomaatilla, leikkeleellä, levitteellä ja juustolla.

Aika simppeliä ja toimii!

Minkälainen on sun perusrunko ruokailussa?


tiistai 18. heinäkuuta 2017

KAHDEN PÄIVÄN PATIKOINTI

Mulla on ollut haaveena päästä eräjormailemaan ihan kunnolla, useaksi yöksi jonnekkin Lapin tuntumaan. Eipä ole uskallusta kovin paljon viimeaikoina ollut, kun tuo selkä on millainen on. Veikkaan että ei kovin kivat vibat olisi, jos jossain käsivarren tuntureilla kaukana kaikesta huomaisi että jahas, onpa muuten alaraajat taas halvaantuneet..

Voisi olla ettei naurattaisi.

Niinpä me sitten lauantaina startattiin auton nokka ystäväni ja kahden koiran kanssa kohti Reisjärveä ja Mäntyjärven rengasreittiä, että kokeillaan nyt vähän lyhyemmällä riessulla mitä tuo minun niinkutsuttu selkärankani on moisesta mieltä!
Yksi yö ja parisen kymmentä kilometriä. Ensimmäisenä oli kaverilla tietysti mielessä hirveät kauhuskenaariot, että jo siinä vaiheessa kun rinkan isken selkääni pullistuu jostakin kolosta välilevy. Tai ainakin siinä vaiheessa, kun päästään leiripaikalle, on jo hälytettävä jonkinlaista apua kipujen takia. Tässäkin iso jos päästään leiripaikalle.. Selkäpä ei kipeytynyt yhtään! Olen itsekin vähän äimissäni, koska jo arkipuuhissa tuo vaiva välillä äityy suhteellisen pahaksi. Vain aamulla tuntui pientä jäykkyyttä, joka katosi sekin sitten siinä puuhastellessa. Oliko pikkuisen hyvä fiilis!



Mäntyjärven rengasreitti on siis osa Peuranpolkua, joka on jo sitten paljon isompi kokonaisuus. Mäntyjärvi on itsessään noin 15 km, mutta me kierreltiin muutama ylimääräinen lenkki ja saatiin kasaan reilut parikymmentä kilometriä. Eikä olisi kyllä enempää tarvittukaan, oli sen verta omat, kaverin ja koirien jalat kipeinä. :D Lisäksi tuo reitti oli todella kivikkoinen, mikä teki etenemisestä raskasta. Lähdettiin lauantaina tallustelemaan joskus kolmen ja neljän välillä, ja päästiin leiripaikalle joskus yhdeksän tienoilla. Yövyttiin autiotuvassa, jonne vielä kasattiin teltta... Koska itikat.

Seuraavana aamuna lähdettiin jatkamaan matkaa aamupalan jälkeen (on muuten jännä miten erihyvälle maistuu ruuat tuolla metsikössä, semmoiset pöperöt etenkin mitä ei normaalisti suuhunsa pistäisi) ja pidettiin muutamat tauot matkan aikana. Minun nelijalkainen rupesi jo pikkuhiljaa vässähtämään, joten viimeiset 6 kilometriä mentiin aikalailla vanhuksen tahtiin. Loppumatkasta alkoi kyllä koko porukka olemaan aika naatti, parin tunnin yöunet painoi silmissä ja rakot hankasi kantapäissä mutta oli se sen arvoista! Seuraavaksi suunnitteilla on lähteä Itärajan tuntumalle Tapion Taipaleelle, ja syksyllä kohti Lappia ja mahdollisesti Norjaa.

Nyt näin pari päivää myöhemmin jalat on edelleen aika kipeät nilkasta lonkkaan asti. Mutta kyllä kannatti käydä, oli kauniit maisemat ja antoisa reissu!