lauantai 4. maaliskuuta 2017

ONNELLISUUDESTA

Olen viimeaikoina joutunut pakon edestä miettimään mitä onnellisuus on. Onko se sitä, että olo tuntuu kevyeltä ja perhosia lentelee vatsassa tai sitä, että on jotain mitä odottaa? Kenties vakituinen työ turvaamaan tulevaisuuden, mieluinen opiskelupaikka, hyvä parisuhde, materiaa tai rakkautta? Vai onko se sitä ettei vituta ihan kokoajan?

Omassa elämässä on tapahtunut viimeaikoina paljon, mikä on saanut mut miettimään mikä on elämässä tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää. Mitä haluan elämältä? Yksinkertaistettuna, olla onnellinen. Mitä se vaatii, on mulle vielä hieman auki. En halua stressata asioista, joihin en pysty itse vaikuttamaan. Pitkään olen elänyt enemmän muita ajatellen, ja toki olen tietyissä tilanteissa tuntenut hyvää oloa muiden auttamisesta. Mutta liika on liikaa. Johonkin on vedettävä raja. Kaikkeen ei pysty vaikuttamaan, vaikka kuinka haluaisi.

Joskus onnellisuuden tavoittelu tarkoittaa jostain luopumista. Uskon että pidemmän aikavälin tähtäimellä se on fiksua ja kannattavaa, mikäli kyseinen asia on esteenä omalle onnellisuudelle. Itse olen joutunut luopumaan negatiivisista, stressaavista ja energiaa vievistä ihmissuhteista. Nämä ovat olleet päätöksiä joita en ole hetkeäkään katunut, vaikka vaikeita ovat olleetkin. Kun jonkin oven sulkee, joku toinen avautuu ja tuo mukanaan uusia, hienoja mahdollisuuksia. Ja toivottavasti myös onnentunteita. 

Olen onnellinen, kun tiedän että pystyn liikkumaan ja muokkaamaan vartaloani vahvemmaksi. Olen onnellinen siitä, että minulla on maailman paras tukiverkosto ja ystävät, joille pystyn puhumaan mistä tahansa, milloin tahansa. Siitä, että olen suuntautumassa viimein sille alalle mikä on lähellä sydäntäni. Ja siitä, että vaikka olen kokenut suurempia ja pienempiä takapakkeja, olen vielä vankasti pystyssä.
Omalla kohdallani olen onnellisimmillani onnistumisten jälkeen ja henkisen puolen ollessa balanssissa. Jaksaminen vaikuttaa kaikkeen, etenkin mielialaan ja tunteisiin. Väsyneenä kaikki tuntuu raskaalta ja pienet asiat jättimäisiltä, kaikki ottaa päähän. Hyvien yöunien jälkeen, kropan ja mielen saatua lepoa, on olo huomattavasti parempi. Tällöin minimaalisetkin onnistumiset tuovat hyvää fiilistä ja onnellisuuden tunnetta. Omaan onneeni ei tarvita rikkauksia, vaan kokemuksia ja elämistä. Niitä asioita, joista voi vielä eläkepäivillään kertoa suupielet korvissa ja kasvot loistaen.

Tie onneen? 


  • Hiljennä stressi. Rauhoita mieli itsellesi sopivalla tavalla - salitreenillä, rauhallisella kävelyllä metsässä, saunomalla, mökkireissulla tai lukemalla lempi kirjaasi. 
  • Luovu energiaa vievistä ja stressaavista ihmissuhteista, vaikka se tuntuisi vaikealta. 
  • Liiku. Raitis ilma kohottaa tutkitusti mielialaa. 
  • Vietä aikaa ystävien seurassa. ¨
  • Ole oma itsesi. Esittämällä jotain muuta kuin olet, kulutat omaa energiaasi turhaan.
  • Tee itsellesi mielekkäitä asioita - matkustele, opiskele, vietä kesä tien päällä, aloita uusi harrastus, treenaa..
  • Seuraa unelmiasi ja tee tavoittele niitä. 
  • Iloitse siitä mitä sinulla on! 




8 kommenttia:

  1. Ihana postaus:)

    Http://mmarmoritaivas.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Ihana postaus, tosi hyviä vinkkejä noi tie onneen -jutut :) Varsinkin toi ulkona liikkuminen on niin totta! :)

    http://kiiainnanmaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos sait uutta vinkkeliä! Ulkona oleskelu jo itsessään, jopa ilman liikkumista, on kyllä melkoinen mielen piriste :)

      Poista
  3. Tosi ihanasti kirjoitettu postaus! Jäi hyvä mieli <3
    http://mahdollisestiehka.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Onpas sulla kiva blogi! :) Tänään vasta löysin ja aloitin lukemaan tuolta alkutaipaleelta asti. :) Ihanaa kesää! <3

    VastaaPoista